Szybki wzrost przeładunków portu w Gdańsku

Szybki wzrost przeładunków portu w Gdańsku

Gdański port notuje obecnie szybki rozkwit, co świetnie widać po jego aktualnych wynikach. W przedziale między styczniem a czerwcem port ten dał radę obsłużyć niemalże 17 milionów ton różnych produktów, co pozwoliło wypracować dość spory wzrost w porównaniu z poprzednim rokiem, tak dużą dynamiką poszczycić się może raptem kilka portów z obszaru Bałtyku. Główne znaczenie na to miały przede wszystkim paliwa w postaci płynnej, przeładunek których wzrósł o jedną trzecią. Władze portu w Gdańsku już rok temu zadowolone były z rezultatów, które uzyskały paliwa, natomiast minione półrocze również zaskoczyło wszystkich, bo przeładowano ponad pięćdziesiąt procent tego co rok wcześniej. Jeszcze większą niespodzianką jest przeładunek węgla, w związku z trudną sytuacją na międzynarodowych rynkach spodziewane były spore spadki. A jednak pierwsze kilka miesięcy w porcie w Gdańsku to już prawie dwa miliony rozładowanych ton, co również daje kilkanaście procent dynamiki wzrostu. Oba te surowce oczywiście zwiększyły bardzo kompletne wyniki portu, lecz dużo się działo również w innych grupach produktów.

Jeśli chodzi o drobnicę i zboża, to ich wielkość została utrzymana na analogicznym poziomie, z malutką tendencją zniżkową na poziomie kilku procent.Szybki wzrost przeładunków portu w Gdańsku Wpływ na to miała głównie mniejsza ilość kontenerów, ich ilość była mniejsza o niecałe 3 procent. Podstawowy wpływ mają na to zmniejszone stawki za fracht, które w tym roku obowiązują na całym świecie. W sporym stopniu dotknęły one także polskie porty, w tym także w Gdańsku, lecz wszyscy mają nadzieję, że jest to jedynie chwilowy zastój. Zresztą takie nadzieje umacniają pogłoski o tym, że port nawiązuje współpracę z największymi światowymi armatorami. Na pewno spore znaczenie na to miało wpływ rozszerzenie wolnocłowej strefy o Naftowy Terminal PERN, przez co wzrosła ona do blisko sześćdziesięciu hektarów. Możliwość składowania paliw płynnych bez obowiązku opłacania podatków i cła w dużym stopniu powiększyła konkurencyjność portu gdańskiego, więc trudno się dziwić dynamice wzrostu ich rozładunków.