Terminale kontenerowe rozpoczęły ważenie kontenerów morskich

Porty rozpoczęły ważyć kontenery morskie

Branża transportu morskiego od długiego czasu miała ogromny problem nieprawidłowo podawanej wagi kontenerów. Na nieszczęście spora ilość spedytorów nie przykładała się specjalnie do tego, a będzie to miało niebagatelne znaczenie w kwestii bezpieczeństwa przewozów. Niewielkie nawet różnice w wadze mogą się w przypadku kilkunastu tysięcy kontenerów kumulować, sprawiając poważne problemy ze stabilnością, a czasami nawet utonięcia. Z takich też powodów od wielu lat trwały prace w celu uporządkowania tych kwestii, jednak ze względu na koszty nie dało się ich odpowiednio zakończyć. Dopiero niedawno wypracowano porozumienie, w oparciu o które wszystkie kontenery ładowane na statek muszą zostać precyzyjnie zważone. Przepisy te obowiązują od drugiego półrocza 2016 roku, a nierespektowanie ich będzie się wiązać z odpowiednimi konsekwencjami. Przymus sprawdzenia wagi kontenera będzie spoczywać na nadającym, z tego też powodu musi on dokładnie przypilnować, żeby wszystko odbyło się zgodnie z obowiązującymi procedurami. Oprócz tego terminale oraz przewoźnicy mają prawo do odmówienia załadunku kontenera, który nie ma wagi zweryfikowanej. Porty zaczęły ważenie kontenerów morskich

Bieżące przepisy pozwalają obecnie na ważenie kontenerów za pomocą dwóch technik. Pierwsza z nich to ważenie kompletnego spakowanego i zamkniętego kontenera, zaś druga to mierzenie wszystkich cząstkowych ładunków wraz z opakowaniami i zsumowanie na zakończenie wszystkiego. Pierwsza technika jest szybsza i wygodniejsza do wykorzystania, lecz wymaga kupna odpowiednich, certyfikowanych wag. Na dzień dzisiejszy raptem niewielka część portów w Polsce ma takie możliwości, ale nadal nie ma w nich szans na obsłużenie wszystkich jednostek. Z tego też powodu nadal zdecydowana większość weryfikacji wag odbywać się będzie musiała w głębi kraju, w firmach zajmujących się załadunkiem. W najbliższych latach są rzecz jasna w planach takie inwestycje, ale sprawa nie będzie jedynie dotyczyć zakupienia kolejnej wagi, ale też wprowadzenia zmian związanych z organizacją pracy w porcie. Przykładowo port w Szczecinie posiada już przygotowane odpowiednie procedury związane z obsługiwaniem kontenerów, a dodatkowo oferuje możliwość zważenia ich przed załadowaniem.