Znacząca obniżka ilości przeładowanych towarów w porcie w Gdyni w pierwszym półroczu tego roku

Znacząca obniżka liczby przeładowanych towarów w porcie w Gdyni w pierwszym półroczu 2016 roku

W pierwszym trymestrze aktualnego roku port w Gdyni miał prawie 6 procentową obniżkę przeładunków w w porównaniu z minionym rokiem, a ogólna ich wielkość wynosiła prawie pięciu milionów ton. Opisywane spadki spotkały prawie wszystkie grupy towarów, i dla każdej są konkretne powody które stoją za tak trudną sytuacją. O ponad pięć procent zmniejszeniu uległ rozładunek węgla kamiennego, a głównym powodem tego to zmniejszony eksport i niski poziom cen sprzedaży tego surowca. Dużo większe spadki nastąpiły przy przeładunku zbóż, sięgające około dwudziestu procent, lecz mimo wszystko Gdynia utrzymała się na pierwszym miejscu, ponieważ w reszcie portów sytuacja była taka sama. Również o około 6 procent uległa zmniejszeniu obsługa tradycyjnych kontenerów, niestety Gdynia nadal ma trudno konkurować z sąsiednim Gdańskiem. W ostatnim czasie kilka dużych aliansów zdecydowało o przeniesieniu obsługi do konkurencji, więc spowodowało to znaczące spadki w tym obszarze. I do czasu realizacji koniecznych projektów, mających powiększyć przeładunkowe możliwości wszystko wskazywało będzie na to, że w tej kwestii niedużo może się zmienić.

A takowych inwestycji potrzebne będzie naprawdę dużo, ponieważ port jak na razie nie jest przygotowany na to, aby obsługiwać największe jednostki. W pierwszej kolejności będzie w nim potrzebna nowa obrotnica, na budowę której przetarg został już rozpisany, a planowany czas oddania do użytkowania powinien wynieść około dwóch lat. Aktualnie działające obrotnice pozwalają na obsłużenie statków do długości około trzystu metrów, co jest jednak trochę za mało na aktualne potrzeby firm spedycyjnych. Znacząca obniżka ilości rozładowywanych ładunków w porcie w Gdyni w pierwszym półroczu 2016 rokuZaplanowana obrotnica ma pozwolić obsługę jednostek nawet do czterystu osiemdziesięciu metrów, co w zupełności wystarczy dla wszystkich pływających statków. W najbliższych latach mają być realizowane poważne projekty, które są aktualnie w trakcie planów. Tor podejściowy ma zostać pogłębiony do około 17 i poszerzony do prawie 300 metrów, a akweny wewnętrzne mają mieć docelową głębie 16 metrów. Przez to do portu będą mogły przypływać nawet największe stosowane obecnie jednostki, co pozwoli na lepsze rywalizowanie z sąsiadującym Gdańskiem.